ALEKSANDS BREŽE

Izstādes identitātes un publikācijas materiālu autors, mākslinieks un grafiskais dizaineris

Savvala_922_fotoMadaraGritane.jpg
 
 

ANDRIS EGLĪTIS

Mākslinieks,

projekta organizators

Savvala_640_fotoMadaraGritane.jpg

INSTALĀCIJU GRUPA

Bildē: site-specific skulptūra

"Paneļi, sūknis un kušķis"

Brīvdabas studijā, kas tagad pārtapusi par SAVVAĻA mākslas parku, radīti un izauguši vairāku daiļrades posmu darbi, kuri pašlaik piedzīvo iespēju atgriezties savā sakņu vietā, kā “Luxury replica” (2011), “Zemesdarbi” (2011) , tā bebru skulptūrās un "Beauty sleep" kapsula no izstādes “Rotaļlaukums sava mirstīguma pieņemšanai”, Berlīnē (2019).

Ir tapis arī jauns darbs "Paneļi, sūknis un kušķis", kas ironizē par zināšanu mantojuma pielietojumu, šķietamību un darbīgumu, kas mēdz izpausties absurdos veidos kā mūsu civilizācijas raksturojošiem lielumiem.

 

AUSTRIS MAILĪTIS

Arhitekts, mākslinieks

Savvala_178_fotoMadaraGritane.jpg

VĒJA VĒROTĀJI

Kinētiska instalācija

koka struktūra, gaismas ķermeņi

3 x 4 x 5 m

 

ELĪZA ELIZABETE RAMZA

Izstādes producente

 

ELZA SĪLE & LAIMDOTA MALLE

Mākslinieces

Savvala_514_fotoMadaraGritane.jpg

SEDIMENTS

(units 1-13)

 

- caurspīdīga zilgana skrimšļu plēve

- nomesta čūskāda no kauliem

- papīra grumbas

- ērces un pieskārieni

- ritms, mitrums un palagi, fuj

- viļņi mirgo garlaiko

- es esmu tukša izrakta bedre un bedrītes

- nav vārdi un aptumšots nestāvoklis
- uz grīdas smilšu čupa

- laiks velk

- teritorijas izpēte un zonēšana
- tipoloģija un dalījums 
- rakumi un materiāla aizgāde 
- attēla atbalsta konstrukcijas 
- nogulējumi 

LAIMDOTA MALLE

Mākslinieces

01 La m.jpg

SEDIMENTS (part II)

Ceļa ritms.

Ejot mēs iestatām noteiktu gaitu, atbilstoši mūsu enerģijas rezervēm, bet mūsu solis un gaita saskaņojas ar ritmu, kas pakārtots paugurainas, smilgu noklātas vai smilšainas zemes virsmas struktūrai. Vai pat nemanot, elpa sinhronizējas ar vieglo, mierīgo vēja viļņu virknējumu. Un pierimst līdzi pavadoņa ritmiskajiem soļiem.

Ciemiņš.

Mūsu ķermeņu kustībām ir ritmiska un melodiska struktūra. Mēs nonākam ārējā vidē un rīkojamies, pēc tam atgriežamies savas mājas bāzes punktā, lai atjaunotos. Mūsu sirdsdarbība sinhronizējas ar aizraujošu vai draudīgu notikumu pieplūdumu, bet naktī – ar pulksteņa tikšķīti.

 

Impresijas.

Gultas pārvalks atsitas pret palagu. No šīs darbības veidojas švīkoņas skaņa. Skaņa sakoncentrē savu telpu ap sevi. Šūpuļdziesma nosaka atrašanās vietu mazuļa miegam.

Viņi ir šeit klātesoši. Viegla siseņu sīkšana, soļu ritms un zaru krakšķi; rokas vēzējot, tie ir ainavas plūsmā. Tālāk ir zeme, gaisma, gaiss un debesis. Elementi, kas nav noslēgti un kas ir bezgalīgi, kas stiepjas tālumos un dziļumā.

 
 

IVETA POLE

Māksliniece

Savvala_915_fotoMadaraGritane.jpg

Performanču kopa ''Laikmetīgie pseidorituāli''

 

Rituāls ir cilvēku radīts darbību kopums, kas parasti tiek veikts ar simbolisku nozīmi. Rituāli var tikt izpildīti specifiskos notikumos, kā arī pēc indivīdu vai kopienas ieskatiem. Tos var izpildīt indivīds viens pats, grupa vai pat visa kopiena. Rituāli tiek vadīti dažādās, bieži speciāli tiem paredzētās vietās. 

Kopā ar Katrīnu Neiburgu tiks radīti kā aprakšanās rituāli, tā svīšanas un vēl citi darbību kopumi. 

Turpinājums sekos 1.augustā.

JĀNIS NOVIKS

Mākslinieks

Savvala_235_fotoMadaraGritane.jpg

INDUSTRIJA BEBRS 17

 

Instalācija 

Koks

2 x 3 x 6 m 

Mūsdienu  vienmuļajā un obligāciju pilnajā dzīves ritmā aizvien sarežģītāks paliek jautājums, kas ir brīvība. Vai tā ir sen aizmirstā bērnības sajūta, vai apmaksāts algas atvaļinājums, kas tiek rūpīgi izplānots, lai gaidītā atpūtā būtu maksimāli efektīva. 

Šādi jautājumi manuprāt pastāv ari mūsdienu mākslas pasaulē, kur drudžainā vēlme parādīties publiskajā telpā pārņem tik tālu, ka sākās konvejer-tipa atražošanas sajūta. Mēs esam iesprostoti. Mākslinieks, kas vēl mēģina domāt par brīvā formāta mūziku un instalācijām, kas ir atrauti no atsaucēm, itkā gatavojas tapt izraidīts savvaļā. 

Zaudējot saikni ar centralizēto sistēmu, bet tai pašā laikā iegūstot  vērtigas izdzivošanas spējas un pašrefleksiju. Māksla māksliniekam. Teoretiski brīvība ir iespējama, bet vai tā ir savvaļa? 

Vai bebrs izmantojot cilvēku radītu meloarācijas sistēmu ir brīvs, vai atrodas savvaļā? Vai neizbēgamā idustrializacija ir savvaļa?

J. Noviks ir jaunās paaudzes tēlnieks un instalāciju mākslineks, kurš bieži savos darbos strādā ar skaņu un kinētiskiem elementiem. Nereti savos darbos risina ekoloģijas un DIY tēmas. Radījis darbu ciklu “Portāls” vairākās mežonīgās vietās Latvijā. 

 
 

KASPARS PODNIEKS

Mākslinieks

Savvala_486_fotoMadaraGritane.jpg
 

KATE KROLLE UN REINIS BĒRZIŅŠ

Mākslinieki

Savvala_221_fotoMadaraGritane.jpg

ATGRIEŠANĀS

Koka skulptūra, krāsa 2020

 

Mēs nolēmām doties atpakaļ. Neviens no mums vairs neatcerējās virzienu, ne arī to kā izskatās vieta, ko meklējam. Tāpat arī nebija skaidrs vai mūsu atgriešanās vispār ir iespējama.

 

Neparasta vieta (2008-2010-2020)

fotogrāfija

.

Konceptuālista Kaspara Podnieka daiļradē sastopami gan video darbi, gan fotogrāfijas, gan instalācijas, bet neatkarīgi no izvēlētā medija mākslas darbs vienmēr ir par dzimteni un mākslineika mājām - Drustiem. Arī Savvaļā izstādītā fotogrāfija no pazīstamās sērijas “Neparasta vieta” (2008-2010) ir tapusi tepat Podnieka pagalmā Drustos. Fotogrāfijā redzams pats mākslineiks levitējot virs savas dzimtās zemes ainavas, paceļot ideju par mūsu dzīves fonu kā mūsu identitātes veidotāju. Bildē attēlotaijs moments nav fikcija, pāris klikšķu bildes manipulācija datorprogramā, bet gan perspektīvas slavinājums, jeb kura procesa uztveršanas noteicējs. Rūpīgi aprēķinot fotogrāfa pozīciju iepretim indivīdam, fotogrāfijā aiz mākslinieka muguras neredzams ir palicis pacēlājs. Pārējās “Neparastās vietas fotogrāfijās” levitāciju iemiesojušie tēli ir Kaspara Podnieka kaimiņi - Drustinieki virs savas zemes.

 

KATRĪNA NEIBURGA

Māksliniece

Screenshot 2020-10-12 at 20.11.31.png

MAZSĀLĪTI GARIE GURĶI

Ir divkanālu videodarbs, kura materiāls tika filmēts 2017.gada vasarā, SAVVAĻAS teritorijā. Tas stāsta par dzīvesveidu, kas atgādina kādreizējo cilšu kopienu ikdienu, par kopdzīvi un sava veida neiespējamību būt pilnīgi ‘“dabiskam”. Trīs video varoņi - Katrīna, Andris un viņu četrgadīgais dēls veic dažādas, šķietami neracionālas aktivitātes, kuras smalki iekļaujas Kanādiešu elektroniskās mūzikas producenta Ričarda Havtina radītajā ritmā, tādējādi veidojot sajūtu, ka tieši tas būtu jādara, lai izdzīvotu savvaļā. Video, kurš reprezentē tā saucamo “atgriešanos pie saknēm”, mudinot pievērsties termina “esamības dabiskais stāvoklis” būtībai, tā patiesajai vērtībai un mūsu iespējām to sasniegt šodien un realizēt ikdienā. 

 

Arī grupas SIGMA videoklips “Kūku Marija” ir filmēts SAVVAĻA teritroijā un būs gan apskatāms, gan piedzīvojams arī SAVVAĻA apmeklētājiem. 

 

KRISTĪNE UPĪTE

Māksliniece

Savvala_446_fotoMadaraGritane.jpg

FAR AWAY BEACHES

skulptūra, 2019 - 2020

Dziļi purvā, starp mellenēm guļ lielais, brūnīgi zaļganais gliemežvāks. 

Saules apspīdēts, tas uzsilst un ir ērta vieta snaudai vai slēpnim.

 

Pašā tapšanas sākumā tētis no upes pludmales salasīja gliemežvākus un atstāja tos uz galda.

Tie bija lēzeni un no ārpuses necili ar melniem riņķiem uz mugurām.

Dažiem abas puses vēl bija kopā, bet to eņģītes ātri saplīsa paņemot rokās.

Iekšpusi tiem klāja blāvi balta perlamutra kārta.

 

Manā gliemežvākā perlamutra nav. 

Tas ir nedaudz caurspīdīgs, vietām grubuļains, vietām slidens. 

 

Mājvieta visiem un pa vienam atsevišķi.

 

LIENE RUMPE

Māksliniece

Savvala_871_fotoMadaraGritane.jpg

SĒŅU KĀRTA IR HAOTISKA

"Sēņu kārta ir haotiska" tiek meklēts, kā veidojas ideju ekosistēma, izmantojot sēnes kā vizuālu atskaites punktu. Darba nosaukums saistīts ar pētniecību, kuras attīstību nav iespējams paredzēt visās detaļās. Bioloģisko procesu novērošana pārvērsta ne tikai mākslas objektā, bet arī integrēta teorētiskā esejā par mākslinieka dvēseli, kas būs pieejama lasīšanai.

LINDA VIGDORČIKA

Māksliniece

Savvala_355_fotoMadaraGritane copy.jpg

IZSKALOTIE

Instalācija 

koks, māls.dzija, grāmata

10 x 7 m

 

Darba pamat doma ir pētīt veidus, kādos mainās cilvēka un dabas attiecības šobrīdējos apstākļos. Kopš izmaiņām, ko mūsu ikdienas dzīvē ieviesa Kovid-19  vīruss, lielākā daļa valstis, kur nav ieviesta stringa karantīna, ziņo, ka cilvēku skaits, kas izvēlas doties pie dabas ir audzis desmitkārt. Tā pat, neviens vien ziņu raksts atrodams, par to, kā daba, cilvēku ekonomiskajai darbībai palēlinoties, ienāk pilsētā - Koijoti staigā pa Sanfrancisko tukšajām ielām un Kanādas iedzīvotāji stāsta, ka dabas skaņas (tai skaitā putnu un dažādu dzīvnieku sasaukšanās) kļuvušas daudz aktīvākas. Lai arī cilvēku vēlme doties dabā ir pieaugusi, lielākoties to baudīt jādodas esot izolētiem no citiem. Šādā situācijā atkal atdzīvojas dažādi mīti, stāsti un gandrīz rituālas prakses cilvēka komunikācijā ar dabu. Daba var būt lielisks instruments, lai palīdzētu cīņā ar vientulību un uzlabotu cilvēka mentālo stāvokli, un daudzi no cilvēkiem, kas dodas dabā, reizēm tīri intuitīvi, mēdz ar to kādā sev nozīmīgā veidā komunicēt. Augot cilvēku skaitam, kas, piemēram, apmeklē Imantas mežu audzis arī dažādu, cilvēku veidotu “artefaktu” apjoms mežā un mani interesē šo, cilvēka un dabas komunikācijā radušos, objektu,  rituālu un tēlu pētniecība - dabas mistifikācija un personifikācija.

Darbs ir ieplānots, ka instalācija, kas atradīsies dažādās lokācijas vietās apkārtējā vidē - tie būs objekti, kuri radušies gan pētot iepriekš minētos artefaktus, ko esmu atradusi savās pastaigās, gan veidojot pašai sev nozīmīgus tēlus, kas balstās manā fantāzijā un dzīves laikā izsapņotos iespaidos par mežu, gan arī sadarbojoties ar bērniem, runājot un veidojot dažādus priekšmetus īpaši organozētā meistardarbnīcā.

 

MARTA KRIVADE

Komunikācija, mediji

 

RAITIS HROLOVIČS

Mākslinieks

Savvala_861_fotoMadaraGritane.jpg

MĒS NONĀKAM PIE DIVIEM LIELIEM KOKIEM UPES MALĀ

vara caurule, bitums un cinkots skārds uz koka

6m x 3,1m

 

Gleznu cikla „izrāde - pērkons” ideja ir apvienot visas pieejamās cilvēka un pārējo radību maņas ar glezniecību un manu mijiedarbību pret glezniecību kā procesu. Šis process noformēts kā vienizrāde ar nosaukumu „izrāde - pērkons”.

Glezna “Mēs nonākam pie diviem lieliem kokiem upes malā.” reprezentēs gleznas robežu, distanci un mērogu pret dabu un starp gleznas pētniekiem.

R. Hrolovičs ir jaunās paaudzes mākslinieks, kurš savos darbos apvieno, glezniecības, instalācijas, performances un virtuālās pasaules elementus. Kā arī savu mākslinieka darbību apvieno ar pasniedzēja darbu Rīgas Jaņa Rozentāla mākslas skolā.

 
 

TEEMU KORPELA

Mākslinieks (FI)

Savvala_93_fotoMadaraGritane.jpg

INTERCOURSE BETWEEN TWO WORLDS

Instalācija 

koks, ziepes

Teemu’s white castle installation is structured from the farm style beehives. One of the corners reveals us the inside world of the hive made from soaps which are full of tiny holes. In this case conceptual artist Korpela got inspired by Freud ideas, especially his point that if something symbolises civilisation it is the soap. Both creators developed the idea long ago in the pre-covid times. Nevertheless, the use of soap is a ritual where human beings make a distinction between "the nature” and oneself since the constant awareness of the visceral nature of our body and environment would be unbearable. Pandemic times twice as much require us to borrow the supportive community attitude like the one bees has developed to maintain the order in the their society.